Boktips!!

Tänk dej att krypa upp i soffan med en bra bok. Något som uppslukar en helt. Tända lite ljus och dricka en stor kopp te.
Kan säga redan nu att jag hör till den skara människor som verkligen rynkar på näsan till böcker, men jag kan bli helt uppslukad av böcker som handlar om örter, odling och hur man tar tillvara på alla nyttoämnen.
Tänk dej så mycket kunskap som går förlorad! Men det kanske inte är så konstigt med tanke på den livsstil som de flesta har i dagens samhälle. Och där läkemedelsindustrin har tagit överhand med sina kemiska mediciner. Där de flesta anser att naturmedicin är "kukeliku-kurer". Men vad många kanske inte vet är att alla kemiska mediciner bygger på den kunskap som har funnits i flera tusen år av naturläkemedel. Visste du till exempel att kroppen har lättare att ta upp mineraler, vitaminer, spårämnen från naturläkemedel? Efter jag lärde mej detta har jag bytt ut vitaminerna från Apoteket till vitaminer från hälsokost. Och ja, jag tycker faktiskt att jag märker en markant skillnad.

Den här boken har jag plöjt igenom med glädje! Den tar med läsaren på strövtåg i örternas värld. Står om alla olika örter som finns i vår närhet, kända som mindre kända, och hur dessa kan förändra vår tillvaro till det bättre. Vad de har för bra egenskaper och vad man bör tänka på. Hur man i förebyggande syfte kan motverka olika sjukdommar med hjälp av örter.
Hur örter odlas inomhus och utomhus, i krukor och på friland. Vad man kan ta tillvara på i naturen som annars har klassats som "ogräs". Finns även massa smaskiga recept.
Denna bok passar både för nybörjaren så som den vane trädgårdsmästaren.

Köpte den på bokrean för 2år sen. Jag har varken hus eller trädgård -MEN jag har en balkong!
Det var vinter och jag satte mej ner och skissade på balkongen. Hur skulle jag inreda den? Vad skulle jag ha för växter? Var skulle jag hänga upp ljuslyktor? Hade bestämt mej att jag enbart skulle ha ätbara växter så att det bara var att gå ut på balkongen och skörda till matlagning och bakning. Sagt och gjort. Det blev en hel oas på min balkong av ätlig lycka den sommaren!
Allt från smultron, jordgubbar, indiankrasse som klättrandes hängde ner, solroser, pepparoregano, basilika, vild vitlök, citronmeliss, gräslök, persilja, tomater...

För mej har denna bok varit som ett stort bombnedslag av glädje och inspiration!





Låt mej stolt presentera;


Kommentarer
Postat av: E.

Åhh, du hade rätt!!! Låter VERKLIGEN som något för mig!!!:-) Jag har väldigt svårt för att läsa böcker, men sådana man kan bläddra lite förstrött i och läsa det som känns relevant för en själv är kul! Jag har en STOR balkong och tänkte odlat på den i somras, men det blev inte så... Men har planer på ört-kryddrabatter nedanför Tobbes hus. Tror jag skulle tycka det var roligare!



Örter är fantastiska!! Det märker jag var dag jag står i hälsokosten, var gång jag möter en människa som berättar en fantastisk historia om hur han eller hon har fått hjälp av örtmedicinen, när jag gick en kurs i örtmedicin, när jag själv upplevt dess enorma läkekraft!! Det ÄR häftigt!



KUL att du skrev ett sådant inlägg-mer sådant!



Kram

/E.

2010-10-29 @ 00:21:08
URL: http://fjarilsprinsessan.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Jag vet att jag har fått högläsning ur denna bok någon gång. ;)

2010-10-31 @ 21:09:43
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Anonym

den boken skulle nog min mamma uppskatta i julklapp! tack för tipset! =)

2010-11-02 @ 15:34:00
URL: http://lorenasvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0