Julen närmar sej med stormsteg...

Jo, jag vet..det är lääänge kvar tills jul. Det är lungt.
Eller är det verkligen det??
Tiden rusar verkligen fram tycker jag. Är bara dryga två månader kvar.
Jag hör till den skara människor som alltid, ALLTID är ute i sista sekund när det gäller julklappar.
Men det beror nog på att jag är lite av en Grinch, gillar faktiskt inte julen alls. Tycker bara det är jobbigt, allt som ska vara så perfekt. Städat i varje liten vrå, skinkan ska vara perfekt, grisfötter på bordet för sakens skull trots att ingen äter av dem, pepparkakor och lussebullarna bakade, julgodiset bakat, julklappar i högar. Hellst ska man ha dyraste och finaste julklapparna. Och snyggaste granen!
Alla ska vara så glada och skratta och le, fastän de kanske inte alls vill spela med och låtsas vara glad....
..och mitt i allt så glömmer vi bort de som står oss nära.

Nej, jag gillar inte alla dessa krav som finns runt julen. Alla måsten och stök och bök. Och för att inte tala om den "lyckliga bubblan"
Jul i mina ögon är att man ska kunna vara sej själv, ta det lungt och hämta nya krafter och njuta av hela advent och julen. Att man hjälper varandra med julmaten och det lilla som behövs, så alla kan ha möjlighet att kunna slappna av.
Att man ger varandra tid att njuta och visa kärlek och värme mot varandra. Att man tänker på att vara snälla emot varandra.
För man behöver inte allt i överflöd.
Iår ska jag göra något helt nytt på julen. Jag ska fira jul med min älskade man hemma hos hans syster +familj i södra Sverige. Katten Sasha ska med också. Detta är första året jag inte kommer fira jul i Norrland.
Jag vet framförallt en person som inte kommer gilla att vi firar jul ifrån varandra iår och det är min kära syster.

Min dröm-jul är att sitta i Mikes och mitt framtida hus framför en brasa med fötterna på kanten och en stickning i knät. Tända ljus, göra en enkel julmiddag med den jag älskar. Att tillåta sej att bara vara, göra det man vill.. Att leva i nuet och ta tillvara på ögonblicken. Visst gillar jag julklappar -då helst hemgjorda sådana.. tycker att det är lite mer kärlek bakom ett sånt paket än en dyr pryl.
Har redan börjat planera lite julklappar, det mesta blir skapat av mej själv.
Och en vacker inslagning. Enkelt och massa kärlek.
Mina julklappsinslagningar har genom åren gått igenom olika teman. Det här året har jag inte kommit på hur de ska se ut än, men det blir en hemlis sålänge.. ;) Nått jag gillar är att slå in paket så de blir lite extra över dem, istället för att bara ha ett tråkigt papper med liten bit snöre. Använd fantasin så blir mottagaren glad över att se paketet med!

Tycker du om julen?

Kommentarer
Postat av: Lilla Fröken

Jag äääälskar julen! Men det vet du ju redan. ;) Men man får göra julen till sin och inte till främst den jul som samhället och media påskiner att vi ska fira. Jag önskar att vi hade bild på alla inslagningar under tiderna så att du kunde lägga upp bilderna från år till år här! Eller kanske du kan skissa upp dem och lägga upp såna bilder. För det är en av de roligaste traditionerna. Inget slår nog "knäck-året". ;) Ett år med glitter på paketet minns jag, ett år med bara orange/röda paket, ett år med naturfärgat och asiatiska papperssnören, ett år med polkagris på paketen...hmm vad har jag missat. :) Dessutom är det inte första, utan andra året som du inte firar i norr! Du vet väl att du riskerar att inte få någon snö på jul? ;)

2010-10-13 @ 15:45:53
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Emil Ivarsson

Och gissa vem som mer kommer till Småland i juletiden?.. :)

2010-10-13 @ 17:28:44
URL: http://vilsengoteborgare.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Kul evelina att hitta till din blogg!

Den verkar vara jättemysig...



Åh, ja älskar verkligen julen! Kanske dags för mig att börja planera

Kram

2010-10-13 @ 18:25:05
URL: http://blueangel.blogg.se/
Postat av: Moonshine

Syster: Haha, ja..synd att vi inte dokumenterat paketinslagnings temat ;) ne, gången innan firade jag i Sollefteå med Mike. Det här är första året jag inte firar i Norrland.



Emil: Ja, jag hörde det härromdagen! Kul!! :)

2010-10-13 @ 18:36:53
URL: http://moonshinelove.blogg.se/
Postat av: E.

Fina Evelina!



Jag är inte heller så förtjust i julen... Kanske är det min mors påverkan, för hon avskyr den. Jag har ändå tyckt om den tidigare. Men nu känns allt så förändrat på alla vis. Vår familj är splittrad och inget blir sig likt ändå. Nu har jag en ny familj, min älskade Tobbe och jag vill bara tillbringa juldagarna med honom i hans underbara hus en bit från mig:-) Det gjorde vi förra året och min mor kom på besök och det var lugnt och skönt. Inga krav eller press.



Tycker det är kul att laga helt annan mat på julen och så klädde vi hans motorcykel (han samlar) i glitter, som en gran!:-) Tror jag har bilder på min blogg från förra julen! Ja, Tobbe gillar inte julen han heller... Så han och min mor har något gemensamt. Tror jag var den enda som blev som ett barn över presenterna. Men det är för att jag gillar att ge mer än att få! Letar i god tid efter personliga ting på Tradera och loppisar. Gillar INTE konsumtionshetsen och den känner jag av i centret där jag jobbar:-/ Mår dåligt av den...! Tänker bara på alla människor som inte har ett hem och här har vi ångest över julklapparna. Ja, de tankarna blir ännu starkare i tider som julen...! Och julmusiken de terroriserar en med i centret redan i oktober!!! Usch!



Vad lustigt, jag brukar också ha olika teman varje år på mina julklappar!! Göra dem fina och personliga;-) Det tar tid, men är kul! Och sedan vill ingen öppna de fina paketen, fniss!



Kram på dig och njut av hösten!

/E.

2010-10-14 @ 12:58:44
URL: http://fjarilsprinsessan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag älskar julen jättejättemycket, att pynta och göra ombonat, lyssna på gammal vinyljulmusik och tända ljus! Allt för den rätta stämningen! Men jag är å andra sidan en liten enstöring som gillar att göra sånt där som hobby... förstår verkligen dom som blir stressade av all julhets, mycket av det tror jag tyvärr beror på (precis som du säger) det kommersiella, som med det mesta i världen så är det ju pengar som styr. Vi har slutat med julklappar i vår familj till största del, möjligtvis att vi har nån liten julklappslek för en symbolisk summa. Men de känns bara hjärtligt, lättsamt och det är inte så himla seriöst.. inga sura miner utan bara kul, utan krav på att det ska vara perfekt!

Förra året, måste jag dock erkänna, så somnade både brorsan och jag en stund på förmiddagen på julafton medan "gamlingarna" kollade lite på tv en stund.. haha... borde vara tvärtom kan man tycka! Men det funka bra det oxå, det behöver inte vara så perfekt... julen är ju inte den enda tiden på året man ska uppskatta och umgås med varann. Men tyvärr så är man väl ute och flyger o far så mycket övriga tiden på året att många försöker väga upp det med att försöka ta igen ALLT på julen och slå på stort med dyra julklappar å allt! Man glömmer liksom det viktigaste, att det inte är pengarna som är det centrala utan allt de som INTE kan köpas för pengar. :)

2010-10-20 @ 22:53:54
Postat av: Susanne

Hej!

Du inspierar mig, fast virka kommer jag aldrig att lära mig! :)

Jag har också skrivit om julen, det var du som peppade mig! Jag citerade dig, tyckte du skrev så bra om en sak! skrik på mig om du inte tyckte det var okej!

Nu kan du läsa om vad jag känner om julen!

Kram

2010-10-27 @ 15:44:50
URL: http://blueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0